Relevante øvelser
- Matematik: Hvor mange unge ryger eller snuser?
- Dansk: Erfaringer med tobak
- Dansk: Tobaksreklamernes magt
- Dansk: Rygning på film og TV
- Samfundsfag: Skolens ryge- og snusregler
- Samfundsfag: Den danske rygelov
- SSF: Hvordan siger man nej til rygning?
- SSF: Risikoadfærd og rygning
- SSF: Hvad gør rygning ved kroppen, når man er ung?
- Tværfagligt: Cool Uden Røg
- SSF: Sandt eller falsk om snus
- SSF: Flertalsmisforståelser
- Tværfagligt: Centrum X
Reklamer
Før 2002 var det normalt at se reklamer for cigaretter i ugeblade, på plakater og andre steder. Billederne viste rygning som noget sejt, festligt og socialt. Rygere blev fremstillet som sexede, glade og succesfulde.
De første reklamer for cigaretter fortalte oven i købet, at rygning var sundt!
I 50’erne var det næsten kun mænd, der røg. For at få kvinderne til at ryge, producerede industrien reklamer, der viste rygning som et symbol på selvstændighed og kvindefrigørelse.
Du kan se eksempler på gamle tobaksreklamer ved at klikke her eller her
Må man reklamere for tobak nu?
Siden 2002 har det være forbudt at reklamere direkte for cigaretter og tobak i Danmark. Nu er indirekte reklame for tobak også forbudt. Tobaksindustrien må altså ikke give penge til arrangementer for at reklamere for deres produkter. Det gælder fx koncerter, fodboldkampe og festivaler. Norge vedtog allerede i 1975 en lov mod at reklamere for tobak, og i årene efter faldt tobaksforbruget blandt unge.
Tidslinje over reklameforbud
1972
I Danmark indgår tobaksindustrien og staten en aftale om ikke at vise tobaksreklamer i ungdomsblade. Andre tobaksreklamer må ikke vise unge eller kendte mennesker.
1986
Aftalen fra 1972 bliver ændret i Danmark. Reklamer skal nu have en advarsel om rygningens skadelige effekter fra Sundhedsstyrelsen.
2002
Danmark vedtager en lov om forbud mod direkte reklame for tobaksvarer. Eksempelvis tv-reklamer og telemarketing.
2021
Danmark vedtager en lov om forbud mod indirekte reklame for tobaksvarer. Eksempelvis ved at give penge til fx koncerter, fodboldkampe og festivaler for at reklamere for deres produkter.