Projektopgaven i 9. klasse
Gå op i Røg materialet kan anvendes i forbindelse med den tværfaglige projektopgave i 9. klasse. Afhængig af det overordnede emne, der er forudbestemt af skolens lærere, kan materialet anvendes i forbindelse med projektopgaver, der omhandler rygning eller tobak i bred forstand. Materialets forskellige perspektiver på rygning, kan bidrage som inspiration til at opfylde kriterieret omkring tværfaglighed i projektopgaven.
Tværfaglighed
Følgende skema viser, hvordan et delemne som rygning og tobak kan gøres tværfagligt:
Fag
Indhold og metode
Dansk
Læsning, skrivning, informationssøgning, reklamer, film, TV, diskussion, argumentation
Matematik
Statistik, undersøgelse, grafisk fremstilling
Biologi
Rygningens påvirkning på kroppen (på kort/langt sigt)
Geografi
Tobaksproduktion, miljø, levevilkår
Samfundsfag
Politik, love og regler på tobaksområdet
Historie
Tobakkens historie
Håndværk og design
Fremstilling af produkt i fagets materialer
Produkt
Fremstilling af et produkt er obligatorisk i projektopgaven. Mulighederne er mange, her er nogle eksempler på produkter (nogle har en direkte sammenhæng til fremlæggelsesformen):
- Model
- Reklame
- Novelle
- Blog
- Hjemmeside
- Film
- Musikvideo
- Spil (brætspil eller online)
- Brochure
- Collage
- Debatprogram
- Nudging
- Teater
- Happening
- Avis
Inspiration
Du kan finde et eksempel på Christina og Kaspers projektopgave om rygning blandt unge i Danmark på cancer.dk.
Har du brug for flere kilder og mere viden om rygning og tobak? Tjek siden med ekstra materialer på Gå op i Røg.