Jagten på nye kunder

Hvert år dør 13.600 danskere af rygning. Det svarer til alle indbyggerne i en by på størrelse med Skanderborg eller Rønne. Tobaksindustrien har derfor brug for nye rygere, hvis den skal overleve. 9 ud af 10 rygere tager deres første cigaret, inden de fylder 18 år, og tobaksindustrien er derfor meget interesseret i at få fat i de unge. Industrien siger ikke direkte, at de vil have de unge til at ryge. Men i nogle interne dokumenter fra 70’erne og 80’erne fandt man disse udtalelser: 

“Vi prøver hårdt på at påvirke børn under 14 til at begynde at ryge”

“Hvis du virkelig ikke vil sælge til børn, så er du ude af markedet om 30 år”

I dag passer tobaksindustrien mere på, hvad de siger, men det betyder ikke, at de tænker anderledes. I dette kapitel kan du læse mere om, hvilke produkter industrien bruger for at skaffe nye kunder. Du kan også læse om, hvad der puttes i cigaretter. 

Dette site benytter funktionalitet, som ældre versioner af Internet Explorer ikke understøtter. Du bør derfor skifte eller opgradere din browser.